Tisztelt Veteránosok!

Elmarad a MAVAMSZ által szervezett 2005. június 25-re meghirdetett Múzeumok Éjszakája. Ennek ellenére, a felvonulás meg lesz tartva, kérünk mindenkit, aki tud, jelenjen meg 2005. június, 25-én (szombaton) este 21.00 órakor a Közlekedési Múzeum előtt. Segítsünk a Közlekedési Múzeumnak, számítanak ránk!

Ne hagyjuk cserben őket!
Köszönettel: Dafkó Károly 06/30-9403-529

 

 

Kedves Oldtimeres Barátaink!

A MAVAMSZ vezetése - megértve a költségvetés problémáit - úgy döntött, hogy a Közlekedési Múzeum előtti útszakaszra tervezett rendezvényt, a kért támogatás elmaradása miatt, június 25.-én délután és este nem tartjuk meg.

A döntés nem érinti a nevezési díjas Budapest Classic Grand Prix-t, az változatlan programmal megrendezésre kerül.

Megértéseteket kérve, tisztelettel

MAVAMSZ elnök
alelnök
főtitkár
2005.06.22

 

 

Az I. sződligeti veterán autós-motoros rendezvény programja

Rendezvény időpontja: 2005. június 18.

        • Gyülekező (sződligeti dunaparton, 2-es úton Vác felé a Dacia szalonnál balra).
        • Motoros, autós felvonulás Sződligeten (útvonal: dunaparti nagyrét-Dunai fasor-Szt. István út- Határ út- dunaparti nagyrét
        • Ejtőernyős célbaugró bemutató a nagyrétre.
        • Veterán parádé "járművek bemutatása és zsűrizése".
    13.00 A legszebb veterán motor és autó eredményének kihirdetése

3 kategóriában

  • -1945
  • 1945-1960
  • 1961-1975

Fődíjak a Rafting.hu Kft. által felajánlott 2 személyes szlovéniai rafting hétvége

  • Paidholiday zenekar koncertje. (50-es 60-as évek zenéi)

Gyerekeknek ugrálóvár, sárkányhajóval evezés a holtágban, kézművessátrak, bűfé .

További információ:

Juhász Béla 06/ 30-9311-361
jb@vnet.hu

 

50 éves a Mercedes-Benz 190 SL

1955-ben mutatták be a II. világháború utáni egyik első szuperautó, 300 SL kistestvérét a 190 SL-t.

La voiture

Regardons-la de prčs : cadre de châssis en treillis multitubulaire, performances hors du commun, une ligne sublime et totalement irréaliste pour l’époque… avouons-le, une beauté renversante. Bref, la Mercedes-Benz 190SL a reçu en héritage la plupart des qualités de la 300SL, męme si quelque peu ‘atténués’, la clientčle visée ŕ l’époque est plus modeste. Mais lŕ s’arręte toute ressemblance.

Convenons-en, la 190 SL est une belle voiture de collection, mais elle reste une mal-aimée, dans l’ombre de sa grande sśur, la 300 SL. On la qualifie souvent, ŕ tort, comme la ‘300 du pauvre’, comme si on investissait 30.000 euros dans une demi-passion parce qu’on n’a pas les moyens d’en investir le quadruple dans son vrai ręve… Franchement ridicule comme raisonnement. La passion ŕ ses raisons, etc.


La cote

Côté performances, légčre déception… les performances de la 190 SL égalaient ŕ peine celles de la MGA… et bien loin de s’approcher de celles d’une Austin-Healey 100/Six. Quant ŕ tenter de rivaliser avec une Jaguar XK140, n’y pensez surtout pas… En revanche, pour le prix d’une 190 SL flambante neuve, vous auriez pu vous offrir cette męme Jaguar XK140 ou encore l’ Austin-Healey 100/Six, voire męme pas moins de… trois MGA !

Malgré son prix totalement déraisonnable au vu de ses performances, la 190SL eut un véritable succčs commercial, tout particuličrement aux USA, ce qui dévient d’un seul coup beaucoup moins absurde. Quel intéręt d’avoir une puissance et rapide auto, lorsque l’on veut ‘cruiser’ sur Ocean Drive, et s’assurer que l’on est bien vu de tous les piétons…

Híres ember, akik 190 SL-t használt:

Ringo Starr a Beatles tegja is egy 190 Sl-t használt 1972 és 1987 között. 1997-ben 42.400 Euronak megfelelő összegért adták el.
Ilyen autót használtak az 1956-ban készült "High Society" című, Grace Kelly filmben.

Technikai adatok:

Gyártott emnnyiség: 25.881 darab
Jelenlegi vételi ár: 16.000 - 42.000 euro között
Ár 1956-ban: 2.776 angol font.
Motor: négyhengeres, soros, felülvezérelt 1.897cm3
Teljesítmény: 105 LE/5700 min.
Meghajtás: Kézikapcsolású, 4 sebességes váltó
Max. sebesség: 175 km/h.
Gyorsulás, 0-100 km/h: 13,3 másodperc

Képek az autóról

 

2004. augusztus 27-29. között rendezi meg a MAGYARORSZÁGI MERCEDES-BENZ BARÁTOK KLUBJA
Országos Találkozóját Gyulán, a Gyulai Várfürdo környékén!
INFORMÁCIÓ ITT:

www.mb-cars.hu
candle@mb-cars.hu

 

50 éves a Mercedes-Benz SL

 

50 éves a Mercedes SL!!

Az 50-es évek elején Mercedes rendkívül sikeres volt az autósportban. Mivel a II. világháború megtépázta a gyárat, illetve a vásárlóközönséget, kellett egy olyan marketingfogás, amellyel a csekély piacot meg lehetett fogni.
A gyár fejlesztőmérnökei a gyári kódján W194-es versenyautóban látták a megoldást. A jellegzetes ajtóiról sirályszárnyas Mercedesnek elnevezett autó 1952-ben jelent meg a versenypályákon. A rendkívül igényesen - lapos karosszéria, az előbbi miatt 45 fokban eldöntött motor, a független kerékfelfüggesztés, a térhálós csővázra épített, rendkívül merev karosszéria, az egyes versenyváltozatokban közvetlen befecskendezéses (1952-ben!) motor - megalkotott autó bemutatásának évében, minden versenyen, melyen indult helyezést szerzett. Helyezést? Megnyerte a legrangosabb autóversenyeket, hogy csak a legismertebbeket említsük: Mexikó, Carrera PanAmerica 1., Le Mans 1. és 2., Berni és a Nürburgringi Grand Prix 1., 2., 3. helyezés. A sikereknek köszönhetően a típus körül egyre nagyobb lett a rajongók száma. A Mercedes-Benznek sikerült a II. világhábrú utáni nehéz időket átvészelni, sőt egy rendkívül sikeres időszak vette kezdetét.

A Daimler-Benz nem gondolt az autó szériagyártására. Viszont az amerikai Mercedes kereskedő, bizonyos Maximilian ("Maxi") Hoffman, rávette a stuttgarti vezetőséget, hogy készítsenek szériaváltozatot az autóból. 1953 augusztusában megszületett a döntés: utcai használatra alkalmassá kell tenni a kocsit! Fél év elteltével, Amerika legfontosabb autókiállításán, az 1954 február 6-14 között New York-ban megrendezett International Motor Sports Show-n a nagyközönség is megtekinthette és már meg is rendelhette a széria 300 SL-t.

Az autót 1954 augusztusában kezdték el gyártani Sindelfingenben. A 29.000 márkáért kínált 300 SL árát (a tengerentúlon egyébként 7,463 $ -ért kínálták) érdemes összevetni a Mercedes ekkor gyártott 170-es modelljének árával, ami 1954-ben 7.900 márkába került! Hiába a szuper technikát meg kellett fizetni...

A Rudolf Uhlenhaut által tervezett csővázas 300 SL mottója: " minimális súly, de lehetőleg maximális erő". Az alapkoncepció, - tehát a térvázas karosszéria miatti szárnyasajtók ("sirályszárnyú" ajtónyílások) - megmaradt. A 215 lóerős motornak a rendkívüli merevsége ellenére mindössze 82 kilogrammos térhálós váznak köszönhetően, egy lóerőnek csak 6 kilogrammot kellett "cipelnie". A karosszériát jó minőségű, nagyszilárdságú acéllemezekből építették, a motorháztetőnél és az ajtóknál azonban alumíniumot, a küszöböknél és az ajtóborításnál fát, illetve bőrt alkalmaztak. Így a teljes tömeg csak 1310 kg volt. Opcióként kérhettek különleges ötvözetet, melynek segítségével a térhálós váz súlyát további 2 kilogrammal csökkenteni tudták, 80 kg-ra. Ezen variánsokból összesen 29 darabot készítettek, melyeknek az értéke ma nagyobb, mint a "normál" változatoké.

Az alapot a rendkívül elegáns 300-as (W186 II), a kor nagy német kancellárjáról elnevezett "Adenauer" Mercedes volt. A 6 hengeres soros motoron néhány dolgot megváltoztattak. A 3 literes (2996 ccm) motorból "kidobták" a karburátort, helyébe közvetlen befecskendezést tettek - a kor legigényesebb technikáját megvalósítva ezáltal. Az autó teljesítménye így 215 lóerőre (158 kW) nőtt, a végsebesség pedig a végáttételtől függően elérte a 260 km/h-t (!).
A megrendelők 5 különböző áttétel közül választhattak. A sztender változatnak 1:3.64-es diffije volt, mely elsősorban gyorsulásával és 235 km/h-s végsebességével tűnt ki. A 1:3.89-es és az 1:4.11-es áttételek elsősorban gyorsulásban, míg az 1:3.42-es a végsebesség tekintetében nyújtott maradandót. A 1:3.25-as variáció pedig 260 km/h-s sebességre volt képes.
Az autó eladásakor felhívták a figyelmet a városi közlekedésre is. A 300SL 10 másodperc alatt teljesítette a 100-as sprintet és a teszteléskor átlagosan 15 liter üzemanyagot fogyasztott el 100 kilométeren. Az alapmodellt hátulra szerelt 100 literes tankkal szállították, de külön kérésre extraméretű 130 literest is kérhettek. Igazi sportautó volt az SL, mert súlyelosztása ideális, közel 50-50%.
Elöl hátul dobfékekkel szerelték fel az SL-eket, csak később, 1961-től a roadster változatba lehetett tárcsafékeket rendelni.

A belső kivitel igen szolidra sikeredett. Lehetett kérni kockás szövet üléskárpittal, de minőségi bőr huzattal is. Az SL-t a helyhiány jellemezte - egyszerűen túl kicsi belülről. Néminemű komforttal is fel kellett ruházni az autót. Így került a könnyebb beszállás érdekében lebillenthető kormányoszlop, miáltal könnyen be lehetett szállni az utaskabinba. A műszerfalon a középpontban, a vezető előtt két nagy kerek műszer, baloldalon a fordulatszámmérő, míg jobb oldalon a sebességmérő található.

A karosszéria alapból metál színt kapott. Természetesen az ezüst fényezés volt a legnépszerűbb, mely mellett a sötétkék, a piros és a fekete voltak a leggyakoribb színek.

Nézzük mit írtak a korabeli szaksajtóban az SL-ről (szabadfordításban):

  A bemutató után, Autosport:

 

"Csodás külső, semleges tulajdonságok, hihetetlen teljesítmény és építési mód, minőségi gyártás, egy merőben új, merész konstrukció"
  Az első teszt után, Road & Track:
  "Szerintünk az autó kényelmes, rendkívül kezes, hihetetlenül robbanékony, precíz kormányzás és semleges tulajdonságok jellemezik, az autóipar legjobb fejlesztése. Kijelenthetjük: a jövő sportautója valósággá vált."
  Szintén az első tesztek után írta az auto, motor und sport:
  "A Mercedes 300 SL leginkább egy kifinomult autó és minden idők legjobb sportautója -egy álomautó."

 

Hogyan alakultak az eladások?

Az első 300 SL-k 1954-ben Európában találtak gazdára. Maxi Hoffman 1955 márciusában adhatta át boldog tulajdonosának, melyet több, mint 1.000 darab követett. Hoffman túlteljesítette az elvárásokat, hiszen az USA-ban 1.100 darabot értékesített a teljes 1.400 közül. Jól mérte fel a piacot és Stuttgartban is meg voltak elégedve az eladásokkal. A kényes amerikaiak nem voltak 100%-ban megelégedve a 300 SL-lel és szerették volna, ha változtatnak az autó felszereltségén és megjelenésén, mivel nem tetszett (!) nekik.
Erre az igényre reagálva kidolgoztak egy könnyebben gyártható, gazdaságosabban üzemeltethető autót is a 190 SL-t roadster (W121), mely olcsósága miatt sláger lett - az Egyesült Államokban kis túlzással vitték, mint a cukrot!

A sikerre való tekintettel a német cégvezetés változtatott a 300 SL-en is. Háromévnyi gyártás után leállították a sirályajtós Mercedes gyártását és 1957-ben kihozták a vele műszakilag azonos alapon nyugvó, de kicsit robosztusabb 300 SL roadstert (W198 II), melynek már vászon teteje volt.

Főleg 50 év távlatából, elmondhatjuk, hogy a 300 SL megalapozta a Mercedes helyét a sportautók között. 1963-ban beszüntették a 300 SL és a 190 SL gyártását is. Megjelent a Pagoda, majd az u.n. "Bobby" Mercedes a 107-es, de ez már egy másik történet...

Az 1954 és 1957 között gyártott Mercedes-Benz 300SL "sirály" Coupe műszaki adatai
Jubileumi képsorozat
Képek az autóról



50 éves lett a Ponton Mercedes!!

 

A Ponton műszaki adatai
Képek az autóról



Szeretettel köszöntjük a 40 éves Pagoda Mercedest,

melyet az 1963-as genfi autószalonon mutattak be. Furcsa teteje miatt csak pagodának hívják (Mellesleg a biztonsági "pagoda" tető Barényi Béla szabadalma). A 190 SL-lel megkezdett épjtési módot, tehát a könnyű karosszériát, erős motort, fantasztikus vezetési élményt, ennél a típusnál is megtartották. A kis lökettérfogatú motort valamivel nagyobb, immár soros hathengeres központi befencskendezéses erőmű váltotta. A 2,3 literes 150 lóerős 230 SL-lel, háromféle változatban - Roadster, Coupe Roadster, Coupe Hardtop - kezdték el forgalmazni 1963 júliusában. A már abban az időben is elismerésre méltó, közel 200 km/h végsebességű modellből összesen 19.831 darabot gyártottak. A Roadstert 20.600 DM-ért, a Coupe Roadstert 21.700 DM-ért, míg a Coupe Hardtopot 20.950 DM-ért vihette haza a boldog új tulajdonosa. 1966 decemberében megjelent a 250 SL. Ennek továbbfejleszett fékrendszere volt, immár négy tárcsafékkel és ötsebességes váltóval szerelték fel. A 2,5 literes motor ugyanakkora teljesítménnyel bírt, mint a 230-as, de annál sokkal egyenletesebben adta le teljesítményét. A 21.600 és 22.780 márkás alapáron kínált típusból 5.196 darab készült. Két év után 1968 januárjában ezt váltotta a 280 SL, immár 2,8 literes 170 lóerős motorral. 23.885 legyártott mennyiségével, ez a motor volt a legkedveltebb. 1968-ban a forgalmazás kezdetekor 23 ezer DM, míg befejezésekor 1971-ben 27 ezer DM körül volt az alapár. A mai veteránpiacon a közel 49.000 darabban készült autó megmaradt darabjait igen változatos árakon kínálják. 10.000 Euroért már lehet kapni egy felújításra szoruló példányt. Az igazán szép modellek ára azonban 30.000 euronál kezdődnek.

A Pagoda műszaki adatai
Képek az autóról



SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK A W 116-OS MERCEDESEKET
A VETERÁN AUTÓK KÖZÖTT

W116
 
A W116 -os Mercedes-t 1972 szeptember 25-én mutatták be a Costa Braván. Többek között légrugózásának illetve kettős keresztlengőkaros első futóművének és biztonsági tankjának (a hátsó ülés mögött helyezték el) köszönhetően abban az időben hatalmas szenzációnak számított a most is mindennnapi használatra alkalmas autó.

MBVK